keskiviikko 13. helmikuuta 2013

GreeeeN - Haruka

Oon pahoillani siitä etten oikeestaan ole kirjottanu tänne 2kk.

Tääl on ollu kaikenlaista kaaosta mutta kyllä niistä ollaan selvitty ja parempaan päin on menossakin!!

Joulukuun alussa kävin Tokyossa, sellasella viikonlopun leirillä missä oli japanilaisia nuoria lähössä New Zelandii ja yks oli lähössä Engalntii.

(leiri porukka)

Sit siin joulukuun puolessa välissä kävin kavereitten kaa Lake Townissa (iso ostoskeskus). 

(Mika, EL ja mä)

Joulun ei oikeestaan tehty mitää ihmeellistä. Periaattees joulu meni aika normaallisti niiku arjessa.

Sit mulla oliki 26-28.joulukuuta soft ball leiri ja oli ihan törkeen kivaa mut toisaalta törkeen rankkaaki ;D Sain loukattua jopa polveni juostessani rappusia.. Mut jatkoin silti treenei.

29. päivä mentii host perheen kaa tekee mocheja.. Oli tosi yllättävää ku yks mies sano mulle ja Ellylle (toinen vaihtari) et me puhutaan japania toistemme kanssa eikä englantia.. Periaattees joo, ei me puhuta englantia vaikka kummatki sitä osaa käyttääkin.

(Oli tollasia pyöreitä sekä littania mocheja. Noit pyöreit syödään 7.tammikuuta)

Uutena vuotena oisin odottanu suurta tapahtumista, ku siitä olin kuullu et se on tosi tärkee näille ja se on iso juhla. Mutta mitäpäs me tehtiin; istuttiin kotona, kaks nukku, yks meinas nukahtaa pöydälle, yks koneella ja minä katoin telkkaria olkkarissa ja jep.. 3h tätä mut toisaalta tuli siin pietä rupatteluakin mutta sit ku kello oli 12 nii oli sillee O__O just!!! moi voinko mennä juhlii suomeen!!..

(Mutta uusvuos päivänä ja sit 3 seuraavaa päivää syötii näitä ja tosiaan täs oli 3 päivän aamiainen ja tuli pikkasen puhuttua ja miettityä et miten siitä riittää.. eihän siitä riittänykkää vikalle päivälle.)

(Katottiin myös yliopiston maratonia.. 2päivää)

8. päivä tammikuuta alko koulu ja heti soft ball treeneissä sain pallon jalkaa ja tuli lihas reppeymä. Siin sit olin n. viikon pois treeneistä mut pääsin silti lähtee Tokyo leirille muitten vaihtareitten kaa.

12. tammikuuta menin tokyoon ja siel kaikki tavattiin ja siitä suunnattiin hostelille.
Hostellilla jakaanuttiin kahteen porukkaa ku oli pari vaihto ehtoo et mihin halus mennä nii sen porukan mukana mentii. Menin ite jollekki temppelille ja siitä Tokyo toweriin ja sen jälkee minä, mun aluevalvoja ja Lowis (vaihtari) ja Henning (vaihtari) kaa syömää sushia ja siitä sit lähettii takas hostelille. 

(temppeli)

(Tokyoo Tower)

(Ennen Tokyoo towerin ylös mentyä, jokainen osti tollasen lettu täytte jutun, jonka nimeä en tiedä mikskä nää kutsuu sitä)

(Tokyoo towerin museo)

13.tammikuuta herättiin iha rauhassa, ku osa lähti sit Disneylandiaa ja osa (mihi mä menin) asakusaa-->skytree-->obaida paikkoihin. Asakusaan haluun kyl todellakin uusiks ja haluun mennä ihan sinne huipulle skytreetissä, vaikka se onki sellasen 30e. Mentii sit Asakusasta sellasella sika siistillä laivalla

(Asakusa)

(Tokyo SkyTree)


Obaidaan ja Obaidassa sit oliki meil n. 5h aikaa shoppailla ja syödä. Oli kiva hengata just niitten vaihtareitten kaa jotka kaikki puhu saksaa ja minä ainoona suomalaisena siellä niitten kanssa. Mut sentää välillä ne oli sillee puhutaan englantia. Mut tosiaan aina se väänty saksaan ja sit joku aina kääns mulle XDD Siin kasin maissa päästii takas hostellille.

(kaveri porukka + yksottikuvaa)

14.tammikuuta sato vettä, joten vika suunnitelma, avobussilla ajelua tokyossa meni vähä mönkään. Osa joutu lähtee aikasemmin, jos ne asu jossain ihan kaukaa tokyosta ja osa sai sit chillata Shibuyassa. Ite lähin Shibuyaan ja Shibuyan asemalle tultua alko sataa lunta.. Noin tunti hengattiin siel ku sit tulee puhelu et pitää lähtee takas päin et junat saattaa olla myöhässä ja joittenkin pitää lähtee lentokentälle aikasemmin. Lähin siitä sit kotiin päin kunnes Kawaguchi asemalla jouduinki venaa 2h että bussi tuli. Tosiaan kaikki bussit oli ihan myöhässä ja voin sanoo et se päivä oli iha kaaos. Normaalisti mun bussi matka Kawaguchi asemalta kotiin kestää n. 25min niin tällä kertaa bussi matka kesti 1 tunti ja 20min, että olihan se reissua.

Sain mun soft ball laukun jo jouluna kans.


Koulu on menny tosi hyvin ja oon saanu paljon kehuja japanin taidosta, jopa noilta muilta vaihtareilta ja oon ollu tosi yllättyny. Ja oikeestaan mulle suomen järjestö sano et mulla ei ole hyvä japania viel, ja mistä hitosta ne sen tietää. Kuitenkin, tosi hetki sitten aluevalvojan kaa juteltii siitä kielitaidosta ja se kerto mulle ite mulla hyvä japani mutta perheen kanssa ku olen niin sen pitäis olla enemmän syvällisenpää se puhuminen nii mulla ei oo se niin hyvä viel. Mut nyt ainaki tiedän mitä pitää paljon treenata.

Viime viikonloppuna 8. päivä helmikuuta mulla oli softball harjotuspeli ja se oli toisella koululla. Mentii yhessä koko jengi sinne niin ja näit joukkueita oli 2 vastassa (eli 2 peliä pelattiin sinä päivänä). Eka peli meni tosi hyvin ja valmentaja oli vähä yllättyny siitä et oon pelannu 4kk soft ballia ja oon melko hyvä jo ja jopa toisesta jengistä kysyttiin että "harrastanko soft ballia suomessakin", ja joukkueen manageri vastas että "hän pelaa jalkapalloa, hän on vain soft ballia pelanu 4kk" ja kaikki oli ihan ihmeissään. Tuli hieman hyvä olo, sillä en ois uskonu et must tulee 4kk aikana näin hyvä jo. Eka peli päätty 9-10 meijän voittoon ja sit oliki lounas aika.

Lounaan jälkeen alko toinen peli ja pelattiin eka ulkokentällä ja pelaan "centaa" paikassa eli ihan siel perällä jossa otetaan pitkii palloi kiinni. Ja hetken ajan päästä peliä pelattua yks vastustaja löi tosi krokeen ja pitkän pallo joten jouduin juoksee se hakee takaata ja mitäpäs kävikään; nyrjähti jalka, joka tosiaan tuntu siltä et ois menny rikki. Huusin ihan törkeesti (en itkeny), pelästyin ihan vitusti. Mut sit käviki niin että kannettiin sisälle ja  ei jumalauta että mun nilkka turpos ja sattu aika jumalattomasti. Hetken ajan päästä tuliki sit ambulanssi ja ambulanssin sisälle ja sielä sit katottiin mikä sairaalla ois lähel mun host kotia. Siitä sit 20min meni sairaalaa ja oli pikkasen jännä matka. Sairaalassa otettiin eka kuvat ja vastaus oli onneks sit vaan ettei murtumaa ole. :D

Kuitenkin siitä kotiin ja kepit mukana ja koko tän viikon aikana en oo päässy kouluun. Täs tällee opiskelen paitsi nyt tosiaan ku tääl ei oo ketää nii päätinpäs mennä koneelle ja tänne välillä kirjottaa jotakin.


Jos tällee avoimesti sanon niin mun perheen kaa on menny aina välillä tosi hyvin ja välillä tosi huonosti. Tos tammikuun aikana mulle tuli aivan älyttömän kova stressi ja oli hieman pakko ottaa vähä välii lomaa soft ball treeneistä. Tosiaan mulla on yks mahdollisuus olla täällä enään. Ja se on tosi hankalaa ja stressaavaa ku perhe on tosi tiukka ja aikatauluinen. Joulua ennen tuli kuitenkin sellanen ilmotus, että vaihtaisin perhettä mutta ne etsivät sitä perhettä ja siinä menee aikaa. Sit jouluna tuliki taas ilmotus ku päästiin sit aluevalvojan ja perheen kanssa yhessä juttelemaan etten vaihtaisikaan perhettä vaan olisin tässä perheessä koko loppu ajan ja mulla on vain se yksi mahdolliisuus, joka tarkottaa ettei minkäälaista virhettä saa tulla. 

Ei siinä mitää mutta, pääs painamaa kova stressi ja kaikista inhottavinta on ollu että host sisko on koko tän ajan ollu tosi vittumainen sanottua. Mut en oo yrittäny siitä niinkää välittää vaa olla silti mukava, vaikka oon sit parisen kertaa kysyny että miks näin. Viime viikolla tultii siihen tulokseen että vaihan perhettä, koska tässä perheessä se on mahdotonta pitää sitä yhtä mahdollisuutta niin mun aluevalvoja antaa mulle mahdollisuuden vaihtaa perhettä joka on kaikille hyvä asia, ei vain mulle myös perheelle sekä aluevalvojalle. Ja tässä asiassa aluevalvoja katto myös mun vointia japanissa ja mietti sen parasta kans, josta oon oikeestaan tosi ilonen kuinka hyvin ja kovaa työtä hän tekee.

Multa saa tulla itse kysymään lisää japanissa vaihto-oppilaana (mitä muutama onki sit tehnykkin)

Ja mitä oon nyt tossa muutamia vaihto-oppilas blogei lukenu niin jotkut on ollu aika saman tapasia ongelmia.

baibai~

5 kommenttia:

  1. mitä virheitä ei saa tehdä? :0

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ainaki kaikki pienetki asiat kertoa, vaikka se ei tunnu mielestäsi kovinkaan ihmeelliseltä asialta eikä välttämättä SUOMESSA sitä et sanoisi kellekkään niin siel kaikki tollaset asiat kannattaa just kertoa, koska jossain vaihees se niille tulee isoja asiana.. Suosittelen heti alussa puhumista ja paljon, koska se vaikuttaa teidän väleihin huomattavasti myöhemmin.. Ja jos varsinki on tyttö/nsinen niin cost äitiin kannattaa tehdä parhaamat välit. ^^

      Poista
  2. ja millainen sun perhe muutenki siellä on? missä asioissa tiukka? ja se host-sisko niin miten se nyt silleen "vittuilee"? minkä ikäinen se on? en oikeen tiiä japanin noista perheistä sillee syvällisemmin niin hämmennyin vähän kun sanoit tosta et välillä menee hyvin ja välillä huonommin :-( sori kauhee kysymystulva, kiinnostaa vaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Periaattees onhan ne iha hyviä ihmisiä. Esim. Tiukkoja kylpyhuoneen käytöstä, heräämis ajasta, kotiin tulo ajasta (mä en tosiaan sen takia päässy mihinkää paljoo ku ne oli vähä et ei, ja jos pääsin niin n. 1-2 tunniks). Sit host-siskosta. Se ei moikkaile mua, se tönii mua, se on yhtäkkii mulle tosi ilkee ja sit väittää et mä oon sille vihanen, vaikka rauhallisesti/ystävällisesti sanon sille etten ole, ja sit se keksii omia tekoja joita oon tehny ja kertoo siitä host äidille. Se on vasta seittemän, et ote jossakin kohtaa ymmärrän sen ikää, nyt jos joudun sanoo siit joka ikinen päivä nii se ei tunnu kivalta. Ei mitää.. On tosi ihanaa ku tulee kysymyksiä, mistä ei tiedä. Nyt itseasiassa ton jalan takia palasin hetkeks suomeen ja kohta taas lähen takas loppu ajaks (3kk). mut loppu vaihees hotelli kaikki oli kääntyny iha törkeen hyvin ja cost sisko oli vast sillo erittäin mukava ja ihana <3

      Poista
    2. Sori noit virheit tulee, ku kirjotan kännykällä ja tää välill tekee iha omii sanoi.. Mut tajusit varmaa pointin. Ja oon pahoillani et nää viestit tulee myöhässä!! Ite kuitenkin rakastan yli kaiken mun koulua (japanissa). ^^ host äiti oli kuitenki sanonu mulle tossa ennen ku lähin käymää suomes niin et oon parantanu ihan törkeesti alusta lähtien ja se oikeesti oli aivan mahtava tunne, ku joskus oikeesti tuntu siltä ettei mitenkää oo parantanu vaikka sitä oli yrittäny. Ja ainii.. Kaikki pienetki tunteet kannattaa ilmaista.. Ja ite tein pienen virheen ku kerroin paljon suomesta, joka on iha hyvä asia mut mitä sinne lähettiin tekee nii tutustuu siihen kulttuuriin eikä vain tuoda sitä omaa kulttuuria sinne.

      Poista